Marko Kramer

‘Marko Kramer is veranderings- en bedrijfskundige met zowel praktische als theoretische ervaring met directe en concrete aanpak. Begrijpt en kent de ondernemer als geen ander en weet precies waar deze tegenaan loopt.’ 

OpleidingHEAO Bedrijfseconomie, Universitaire Bedrijfseconomie, Executive MBA.
ExpertisegebiedenStrategie, Marketing, Sales, Operations, Logistics, ICT, Verandermanagement, Retail, Customer services, Business development, Procesmanagement (Green belt).
Werkervaring26 jaar
KantoorlocatieBreukelen
WerkgebiedNederland, Randstad
Persoonlijk motto“Imagination will bring you everywhere. Dream big!”

Wie is Marko Kramer? Dat is een goeie vraag, wie ben ik? Ik stel mij deze vraag zeer geregeld als ik zowel professioneel als privé tegen zaken aanloop. Uitdagingen en issues. En de volgende vraag die ik dan altijd mijzelf stel is: wat vind ik nou belangrijk? En vooral waarom?

Wat vind Marko belangrijk

Om met de laatste vraag te beginnen. Ik ben iemand die het belangrijk vind dat het goed gaat met zijn naasten, lees vrouw en kinderen, vrienden en partners. Voor deze mensen ga ik ook zeer ver om ervoor te zorgen, daar waar ik kan, dat het goed gaat. Ik gun deze mensen dan ook alles.

Marko wil ertoe doen

Verder vind ik mijn werk belangrijk. Het is voor een groot deel wie ik ben en wat ik kan. In mijn werk wil ik ertoe doen, iets kunnen betekenen voor mijn klanten en opdrachtgevers op basis van mijn ervaringen, inzichten, intuïtie en gevoel. Het is voor mijn gemoedsrust, als die voor mij klant van belang is, dat ik in staat ben om samen met mijn klant ‘dingen’ te kunnen realiseren. Of dat nou vlot of traag is, is minder van belang. Wel dat er wat gaat gebeuren.

De gedreven Marko

Ik ben een persoon die gedreven is in alles wat hij doet. Alles of niets is mijn motto. Natuurlijk kan ik ook zeer goed nivelleren, grijs is ook een mooie kleur, zeker als het er professioneel toe doet. Ik word getriggerd door mensen met problemen, zoals onze klanten, die door de bomen het bos niet meer zien. Omdat ik zeer abstract denk en doe, overzie ik vaak al waar de klant tegenaan loopt en welke oplossingen er mogelijk zijn. Ik kan het eindresultaat al vaak zowel visueel als abstract in kaart brengen. Dat maakt het ook voor mij interessant om dit werk te doen.

Even kort samengevat, in bullits is dit wie ik ben:

  • Gedreven
  • Autonoom
  • Direct en concreet
  • Samenwerken
  • Besluitvaardig en resultaatgericht
  • Gevoelig en empathisch
  • Abstract en visie

Waarom register strateeg

Waarom doe ik het werk als Register Strateeg. Ik loop al een tijdje mee als zelfstandig ondernemer in de vorm van ad interim verander- en afdelingsmanager, trouble shooter, reorganisator en proces- en projectmanager. In het verleden heb ik deze taken veelvuldig uitgevoerd bij grotere bedrijven en gemeentelijke organisaties. Wat ik hier gemerkt en bemerkt heb, is dat de politieke component vaak de overhand heeft t.o.v. alle benodigde veranderingen die doorgevoerd worden en moeten worden. Ik kan mij prima staande houden in de politieke arena. Hier ligt echter niet mijn kracht en intrinsieke motivatie. Zoals reeds eerder aangegeven heb ik, op basis van mijn ervaringen, zeer snel in de gaten waar het binnen organisaties en bedrijven om draait en waarom het niet gaat zoals gewenst.

MKB-bedrijven

In grotere en veelal logge organisaties en bedrijven komen deze aanpassingen, op diverse niveaus, of niet aan of beklijven niet. In tegenstelling tot MKB-bedrijven die veel meer plat georganiseerd zijn. En waar veranderingen reeds snel tot de gewenste resultaten leiden. Hier is de relatie met de opdrachtgevers, meestal de ondernemer, dan ook de sleutel tot het succes.

Wat komt Marko brengen

Wat kom ik brengen bij de ondernemer? Je kunt beter vragen wat kom ik niet brengen? Ik breng altijd alles mee naar de ondernemer. Mijn kennis en ervaring met MKB-bedrijven. Als kind van ondernemers is mij het leven van een ondernemer met de paplepel ingegoten. Ik heb ook alles meegemaakt als zoon van ondernemers. Van financiële successen met redelijke rijkdom tot 2 keer aan toe faillissementen. Waarbij zowel mijn ouders als ik daarna bijna alles kwijt waren. What doesn’t kill you, makes you stronger. Dat is ook wel een motto op mijn lijf geschreven. Ik geef nooit op en zie bijna altijd mogelijkheden.

De ervaringen van Marko

Ik heb een rijke ervaring bij diverse bedrijven in verschillende hoedanigheden, van manager tot directeur en leider tot visionair. Ik breng dit alles mee. Dat kan soms voor een ondernemer best intimiderend overkomen. Dat heb ik op basis van mijn ervaringen geleerd en ook om hier mee om te gaan. Daarnaast een scherp en snel inzicht in wat er bij de ondernemer speelt, wat hij durft te communiceren en wat ook niet. Vandaar ook mijn associatie met psychologie. Ik merk namelijk al snel in gesprekken met ondernemers, wat voor type ondernemer tegenover mij zit en wat zijn/haar rol is. Ik ben de partner die in gesprekken het meest de link maakt met de ondernemer, en wel de psyche van de ondernemer. Wat hem of haar nou het meeste raakt. Of deze daar nu wel of niet bewust van is. Ik vind het heerlijk om in een gesprek met de ondernemer het gevoel te kunnen geven dat ik begrijp waar deze op dat moment mee worstelt. Waar loopt deze ondernemer nu tegenaan? Dat dan ook vervolgens op een directe en soms confronterende wijze te kunnen doen. Ik ben wars van het spreekwoord “zachte heelmeesters maken…”. Waarom? Omdat ik in mijn leven deze constructies te vaak ben tegen gekomen. Waar zowel de organisatie als het ‘slachtoffer’ geen fluit mee op zijn geschoten.

Als ik bij een klant aan de slag ben, kan ik ook zeer overtuigend over de bühne komen. Op basis van feiten, gevoel en analyses. Daarnaast ben ik ook een gevoelsmens die het, bij inschatting van mensen, niet vaak mis heeft. Ik heb al meer dan 20 jaren ervaring met het aansturen van personeel en medewerkers. Op basis van de feedback van voormalig medewerkers, die nog steeds contact onderhouden, durf ik wel te zeggen dat ik een goede leider en manager ben. Ik wil ook graag mensen beter maken. In de zin van persoonlijke ontwikkeling, overtuiging, bewustzijn en zelfvertrouwen. Verder ben ik iemand met de overtuiging dat je altijd eerst vertrouwen geeft, en niet andersom.

Marko brengt hulp

De ondernemer ervaart mijn hulp. Dat er iemand naast hem staat die er in tijden van nood voor hem is. En hem bijstaat in zijn dagelijkse beslommeringen en gedachtes. Voor mij is er wel de uitdaging om de rol van ondernemer niet over te nemen of deels taken mijn kant op te sturen. De reden daarvoor is dat ik van mijzelf overtuigd ben dat het wel kan en dat ik het kan. Het is alleen aan mij om ervoor te zorgen, dat mijn ondernemer groeit en dit ook zelf kan.

Andere partners

Cees Miedema

Roelof Veldhuizen

Rob Diemel